Dantų gydymo baimė: ar pavyks ją įveikti?

Prakaituojantys delnai, padažnėjęs pulsas ir jaudulys artėjant odontologinei procedūrai... Pažįstama? Jūs – ne vieni. Psichologų teigimu, su šiuo nerimu susiduria absoliuti dauguma žmonių. Tačiau jeigu jaučiama baimė sunkiai pakeliama ir dėl jos tenka atidėlioti vizitą pas odontologą, metas veikti: juk dantų gydymo vengimas yra kur kas pavojingesnis už odontologų baimę.

Kas sukelia baimę?

Baimės kilmė gali būti įvairi, tačiau ši negatyvi emocija dažniausiai kyla dėl kelių priežasčių. Ne vienas vyresnio amžiaus pacientas gerai atsimena vaikystės išgyvenimus. Anuomet odontologija nebuvo taip toli pažengusi, rečiau naudoti ir nuskausminamieji vaistai. Nenuostabu, kad tokiems pacientams ir šiandien dantų gydymo procedūros asocijuojasi su skausmu, grubiu gydytojų personalu ir bauginančiais kvapais bei garsais.

Baimę gali kelti žinių trūkumas: pacientai nėra pakankamai informuojami apie procedūrą ir jos eigą (o kartais – nedrįsta paklausti), todėl net menkiausia intervencija sukelia bauginančią nežinomybę. Galiausiai, gana svaria nerimo priežastimi yra ir skausmo baimė: tai ypač aktualu tais atvejais, kai gydant netaikoma nejautra.

Gera žinia ta, kad visiems šiems nuogąstavimams šiuolaikinė odontologija turi sprendimą!

Pateikiame 6 patarimus baimei nugalėti:

  • Pavalgykite. Ne veltui egzistuoja posakis „esi tai, ką valgai“: mūsų nuotaikos, jausmai, savijauta tiesiogiai priklauso nuo maisto, kurį vartojame. Todėl prieš procedūrą patariama rinktis sočius, tačiau neapsunkinančius maisto produktus: lašišą, avokadus, lapines daržoves, ankštinius produktus, pavyzdžiui, avinžirnius.
  • Kalbėkite. Visas baimes puikiai išsklaido nuoširdus pokalbis. Konsultacijos metu pasidalinkite savo baimėmis, drąsiai klauskite rūpimų klausimų. Drauge su patyrusiu specialistu nesunkiai įveiksite nerimą!
  • Klausykitės muzikos. Seniai žinoma tiesa: muzika ramina, padeda kovoti su stresu ir įtampa. Jeigu nerimaujate artėjant odontologinei procedūrai, paprašykite, kad Jūsų mėgstami muzikos įrašai grotų odontologo kabinete gydymo metu.
  • Išvenkite skausmo. Pasinaudokite nejautros galimybėmis: juk ilgalaikį nerimą sukelti gali net menkiausias diskomfortas, todėl naudoti nuskausminamuosius procedūros metu tikrai verta. Šiandien tai visiškai saugus sprendimas, be jokių liekamųjų reiškinių: nejautros poveikis išnyks netrukus po procedūros.
  • Atlikite psichologinius pratimus. Jeigu nerimas itin stiprus, siekiant jį įveikti teks padirbėti su savo mintimis. Egzistuoja nemažai atpalaiduojančių pratimų. „Mindfulness“ meditacinė technika – vienas tokių. Jos metu svarbu visas mintis sukoncentruoti į vieną objektą (pavyzdžiui, dokumentų segtuvas, stalinė lempa, medis už lango). Tokiu būdu pašalinėms mintims neleidžiama brautis į galvą.
  • Planuokite „atlygį“. Atlyginimas po triūso motyvuoja, tiesa? Ta pati taisyklė galioja ir nelaukiamoms gydymo procedūroms: sugalvokite, ką malonaus nuveiksite po gydymo: tai gali būti skani vakarienė, naujas pirkinys ar net nedidelė išvyka. Tokiu būdu į odontologo kabinetą įžengsite tikrai drąsiau. Pasinaudoję šiais patarimais, ramiau jausitės odontologo kėdėje, o dantų gydymas taps tik dar viena rutinine procedūra!